Metoda, intitulata si metoda bulgarului de zapada, are ca principiu de baza impletirea activitatii individuale cu cea de grup; ea consta intr-o anumita modalitatea de tratare a unei probleme de rezolvat sau a unei sarcini de lucru, care, desfasurata, ar arata astfel:
- profesorul expune elevilor datele problemei in cauza;
- elevii o rezolva mai intai individual, in aproximativ 5 minute, timp in care fiecare dintre ei isi noteaza atat solutiile, cat si eventualele neclaritati sau intrebari in legatura cu sarcina de lucru;
- elevii formeaza apoi perechi, grupandu-se cate 2 pentru a discuta rezultatele la care a ajuns fiecare in faza precedenta si pentru a lamuri propriile neclaritati legate de subiectul oferit spre dezbatere; in cazul aparitiei unor noi necunoscute in ecuatie, acestea vor fi notate;
- perechile initial formate se reunesc in doua grupe mari, egale ca numar de participanti, si discuta solutiile pentru care s-a optat, eventual neclaritatile aparute pe parcurs;
- intreaga clasa, reunita, discuta sarcina de lucru aleasa de cadru didactic, analizeaza atat solutiile la cre s-a ajuns pana in aceasta etapa, cat si problemele la care trebuie gasite raspunsuri (daca este nevoie, se solicita si ajutor din partea profesorului.). Eventual, solutiile gasite pe grupe se noteaza pe tabla, pentru a fi vizualizate mai usor de catre participanti;
- se opteaza pentru solutia cea mai buna si se stabilesc concluziile intregului colectiv asupra demersurilor realizate pana la final.
Metoda are atuuri evidente, proprii multor metode interactive:
- permite relationarea fiecarui participant mai intai cu un singur coleg, apoi cu membrii grupului sau si in fine cu toti ceilalti membri ai clasei;
- piramida stimuleaza dezinhibarea si indrazneala in discutie chiar a celor mai timizi dintre elevi mai ales in perechea initiala;
- faciliteaza comunicarea si creativitatea elevilor;
- stimuleaza imaginatia tuturor participantilor;
- duce la obtinerea unor idei numeroase, chiar originale, mai ales in prima faza, a dezbaterii problemei;
- stimuleaza si spiritul de competitie si cel de cooperare, pentru ca asigura participarea colectiva si activa a membrilor clasei la rezolvarea cazului;
- cel mai mare dezavantaj rezida in dificultatea evaluarii elevilor participanti: este greu de stabilit cat de mult a contribuit fiecare membru al grupurilor mari la gasirea solutiilor optime.
Metoda piramidei poate fi utilizata cu succes in orele de literatura; o recomandam mai ales in doua cazuri:
- in momentul in care se "judeca" o optiune mai putin fericita a unui personaj literar, piramida poate determina ce alternative ar fi avut respectivul personaj (atentie la riscul utilizarii repetate a metodei in asemenea situatii: elevii pot sfarsi prin a emite judecati negative asupra tuturor personajelor literare, reducandu-se la minimum capacitatile lor empatice.). Sarcina de lucru ar suna astfel:
-clasa a VII-a: Daca ati fi fost in locul lui Voda, cum ati fi reactionat la replica plina de...umor a Comisului Ionita, povestitorul din Iapa lui Voda?
-clasa a VIII-a: Ce ati fi facut voi in locul ciobanasului avertizat de mioara nazdravana?
-clasa a X-a: Ce ar fi trebuit sa faca Ion in locul casatoriei cu Ana?
-clasa a XI-a: Credeti ca Mesterul Manole ar fi trebuit sa procedeze altfel?
- in cazul in care se discuta o probleme literara mai dificila la clasele mai mari:
Mentionez inca o data ca materialul este preluat integral din cartea doamnei prof. univ. dr. Emanuela Ilie.
Sper sa va fie de ajutor pentru atunci cand veti preda.
Mai aveți metode descrise în felul acesta? Nu mă descurc pe blog :D
RăspundețiȘtergere