vineri, 18 noiembrie 2011

Jocuri de simulare

La origine practicate in domeniul militar si economic, jocurile de simulare au fost introduse in activitatea didactica datorita eforturilor Froebel si Montessori, care le-au demonstrat utilitatea formativa. Ele constau in simularea unor situatii (adesea conflictuale, de luare de decizie), care determina jucatorii sa interpreteze anumite roluri, prin care sa ajunga la relizarea obiectivelor prestabilite de profesor. Interpretarea de roluri obliga jucatorii sa intre intr-o retea de relatii interdependente de reciprocitate, in sensul ca jocul fiecaruia depinde de comportamentul celorlalti jucatori; de asemenea determina participantii sa ia atitudini, sa-si asume norme comportamentale, sa propuna alternative si sa ia decizii pe baza unor strategii proprii. S-a ajuns chiar la tehnica interpretarii de roluri (role playing) sau la jocuri de acest tip desfasurate in conditii competitive, apropiindu-se de semnificatia termenului englez game, acesta desemnand o partida legata de o miza care se sanctioneaza prin castiguri si pierderi (asemenea jocuri cu rol educativ mmai mult sau mai putin evident se numesc instructionals games sau  games for learning).
Dincolo de aparenta de joc in sine, interpretarea de roluri ajuta elevii:
  • sa inteleaga mai profund personalitatea si codul comportamental al unor personaje literare;
  • sa interrelationeze social;
  • sa exerseze si sa consolideze structuri de vorbire orala;
  • sa se exerseze in rezolvarea de probleme care necesita experimentarea unor strategii alternative, adoptarea de decizii optime, evaluarea de situatii si rezultate;
  • implicarea, activizarea prin joc este evidenta: spre deosebire de alte metode, jocul il pune pe elev in situatia de actor, nu de simplu spectator, in plus, el isi etaleaza nu doar talentul dramatic, ci si propriile valori, spiritul critic ș.a.
  • prin jocul de simulare se modeleaza gandirea, spiritul critic, ingeniozitatea si inventivitatea, aptitudinea de a face fata unor situatii conflictuale;
  • sa nu omitem principalul atu al jocurilor in raport cu orice alta metoda, traditionala sau moderna: sunt preferatele elevilor, care le considera cele mai relaxante si mai placute modalitati de cunoastere.
Variante ale jocurilor de simulare:
  • jocul de rol;
  • jocuri de decizie;
  • drammatizarea;
  • procesul literar.
*material preluat integral din cartea doamnei prof. univ. dr. Emanuela Ilie.
*Didactica literaturii. Metode, editura Panfilius, Iași, 2006.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu